БЪДИ VIRAL, БЪДИ ЕRA*!

Живеем в дигитална епоха. Едва ли има нужда от специално доказателство на това твърдение. Но ако все пак някой го търси, нека да набере в Google „дума на годината“ и да види резултатите. 2009  – tweet, 2010 – app, 2012 – hashtag, 2013 – selfie, 2015 – emoji. Пълна доминация на термини, свързани със социалните мрежи, смарт-телефоните и интернет. Дори самата дума „google“ e определена за глагол на последното десетилетие. И всеки, който гуугълва, допълнително „лъска“ блясъка на търсачката.

Във време като нашето, ние си имаме нов измерител за важност, значимост, популярност и слава. За да си всичко това, то трябва да си „вайръл“ (viral). Въпросът е: какво е вайръл? Според дефиницията на Wikipedia, “viral” е видео, изображение или писмено съдържане, разпространяващо се до многобройни онлайн потребители за кратък период време. С други думи – интернет слава, бърза като избухнала епидемия.

Нещо подобно казва и Лорън Майърс – американски професор по биология от Тексаския университет, по повод на друг популярен днес термин – „меме“-то: „Меметата се разпространяват през социалните мрежи по същия начин, по който болестите го правят върху офлайн популациите.“

Логично идва и вторият въпрос – кои са идеите, които получават епидемична популярност и какви са техните инициатори?

Общо взето, отговорът ще се сведе до няколко добре познати ни думи:

„Нюх, поглед, импровизация, лидерство.“

Раждането на едно вайръл съдържание, започва с аналитичния поглед върху средата. Ще се разпространи светкавично само това, което ангажира много повече хора от неговия физически ъплоудър. Тоест, за да умееш да правиш вайръл, трябва да умееш да мислиш и през призмите на други хора, различни от себе си.

Твърде вероятно е съвременната епоха да ни направи много по-съобразителни и емпатични, ако искаме да сме вайръл.

Другото нещо, което винаги работи, е импровизацията. Огромната маса хора имат нужда да бъдат извадени от собствената си рутина и най-вече да се насърчат от примера на някой, който изразява себе си свободно. Импровизацията е умението да разбъркаш естетично  частите на пъзела и да направиш различна, но пак красива картина, преодолявайки първоначалния скептицизъм на средата. Тоест, ако искаш да си импровизатор, трябва да обичаш риска и да си готов да си временно неразбран.

Социалните мрежи ни помагат много лесно да разберем къде сме по отношение на горните показатели. Умеем ли да ангажираме повече хора с публикациите си? Идеите ни запалват ли някого, извън тесния кръг на роднините ни и двамата приятели, които винаги ще дойдат, за да пренесете стар диван до кофата?

Да бъдеш вайръл е нещо повече от това да бъдеш натрапчиво представен в мрежата. Вайръл може да бъде път към един успешен и реализиран живот. Като този на косоварската певица Ера Истрефи.

Ако не знаете коя е, достатъчно е да си пуснете футболните студия за световното и да се заслушате в началната песен – Live It Up, която е официален химн на световното в Русия. Хитът се изпълнява от трима души – рапъра Уил Смит, латино-певеца Ники Джем и балканката Истрефи.

Историята на Ера е наистина пример за вайръл слава. Само за 3 години тя извървя пътя от абсолютната неизвестност до звезда от световна величина. Ера е родена през 1994 г. в столицата на Косово  – Прищина и е от музикално семейство – майка и сестра й Нора са певици, но в жанра на балканската музика. Младата косоварка обаче експериментира с друго звучене – на 19 години пуска първата си песен – Mani Per Money. Текстът е микс между албанския диалект „гег“ и отделни английски фрази – формула, която тепърва ще се окаже много успешна за Истрефи. През 2014 тя пуска нова песен – „13“, коятo само за един час събира 200 000 гледания в Youtube. Големият пробив идва на следващата година – на 31 декември 2015 Ера Истрефи излиза с песента BonBon. И задейства вайръл ефекта! Песента е споделяна от хора по целия свят, включително и знаменитости от американския шоубизнес и събира над 500 милиона гледания в Youtube, а изпълнителката е обявена за „Риана от Косово“ – заради уникалната прилика на нейния тембър с този на барбадоската дива. Само 2 месеца по-късно косоварката Ера вече е изпълнител на „Сони мюзик“, а днес слушаме световния футболен хит в нейно изпълнение.

Така че, потребители на Civi, проявете нюх, имайте поглед над нещата, импровизирайте с телефон в ръката, бъдете смели и намерете вашия вайръл сигнал. Такова е времето – „Бъди вайръл, бъди Ера!“!

–-

*Ера Истрефи е популярна световна поп звезда от Косово.

Автор: Т. Гогов

Няма коментари