В София първо строиш, после мислиш

Години наред граждански протести от жителите на столицата срещу прекомерното застрояване, превземането на зелени площи и проектите за небостъргачи в центъра на София. Очевадна липса на всякакво градоустройство и адекватна инфраструктура. Паркоместата и паркингите са по-скоро мираж, отколкото реалност. Все повече недоволни граждани и все по-малко адекватни реакции от страна на институциите.

 

софия презастроена и с неадекватна инфраструктура

Неадекватното презастрояване на София

В безплатното приложение Civi най-честите граждански сигнали касаят именно липсата на паркоместа и съответно произхождащото от тях неправилно паркиране. Веднага след това следват разбитите тротоари, които са следствие от същото, както и липсващия асфалт и огромните дупки. Опасните изоставени сгради и незаконните строежи и то в едни от най-елитните квартали се нареждат трети.
За съжаление изглежда, че София е застроявана парче по парче, без адекватен предварителен план. Строиш сграда, а след това проверяваш има ли подпочвени води, може ли да се изведе адекватна канализация, ще има ли асфалтов път и достатчъна площ за паркоместа. Кварталът Манастирски ливади е жив пример за правилото: „Първо строиш, после мислиш!“. Той е известен като „елитното гето“ на София, където обещани от години тротоари, улици, зелени площи и дори и улично осветление липсват. Неоправдано високите цени на имотите, обаче, са факт.

Погледната от високо стлицата се състои от колоритни парцели – една част с ниски покриви, около тях бетонни квартали, а в центъра важи правилото – „къща-блок-небостъргач-къща-блок-небостъргач…“. Целият град е на огромни бетонни петна от панелни квартали. В почти всички европейски столици има цели тематични квартали, където всеки собственик е длъжен за строи по модела на квартала. В София, за съжаление, такова нещо все още няма. Всяка сграда е самостоятелна и строена по усмотрение на строителя, дори и цветовите гами не се спазват.

Ако обърнем поглед назад, към римските градове, които са били и все още остават най-добрите, ще видим проста и работеща формула. Първо се строи инфраструктурата, достъпът до битови нужди. После пътищата – дълги и прави, винаги под прав ъгъл. Чак накрая се започва със строежа на сградите. В София важи обратното – първо се строи къщата, после се мисли за канализацията, а накрая някой се сеща, че липсва асфалтов път.

Столична община с ново решение за небостъргачите

София ще има зони, в които няма да има ограничение на височината на сградите. Максималната височина на застрояване в останалите части на града ще бъде 75 метра, а за сградите над 50 м ще се прави транспортен анализ. Това са част от новите закони и мерки в Закона за устройство и застрояване, които бяха приети началото на месеца от парламента на второ четене. Въвежда се максимално ограничение от 50 метра за частите от центъра, където в момента няма, а за зоната около Южната дъга на София, то ще е 15 метра. В останалата част на града най-високите сгради ще могат да достигат 75 метра.

Няма коментари