ДО КОФАТА С ПОРТМОНЕ – СЪГЛАСНИ ЛИ СМЕ?

Сигнал на прицел от Кремена Георгиева, Варна

„Буквално 30 минути след като мина камионът за събиране на смет, не личи, че това се е случило. И не защото някой е решил да си изхвърли боклука не намясто. Служителите на сметоизвозващата фирма считат за необходимо да изхвърлят само контейнерите, но не и натрупания боклук около тях. Районът е натоварен и кофите за смет всяка вечер преливат и колкото и да е неуместно, живущите наоколо изхвърлят боклука си до кофите.“ – пише потребителят на Civi Кремена Георгиева от Варна, ул. Дойран.

Сигналът й е входиран и очаква разрешение от общината, но въпреки това ето няколко теми, които  подобни случаи повдигат.

Първата е за количеството боклук, който ние, българите, произвеждаме. В това отношение България е сред рекордьорите по отпадъци в Югоизточна Европа – 419 кг боклук на човек за година. Пред нас са само Словения (449 кг) и Гърция (506 кг.). За сравнение, един румънец прави 247 кг на година, един чех – 316, а един поляк – 286 кг.

Обикновено сме свикнали да гледаме на вдигането на боклука като задължение на общината, но не и като услуга с определена себестойност. Често обаче общинските такси смет не покриват цялата себестойност от услугата сметосъбиране, а едва около 60-70 %. Останалото е за сметка на бюджета. Тоест, колкото повече боклук правим, толкова повече средства от общинските бюджети трябва да бъдат отклонени от други направления или пък – както е в случая с Варна – боклукът да остане на улицата.

Какви са решенията?

 Някои държави са прибегнали до системата PAYT  – Pay As You Throw („Плащаш, като хвърляш“)

Един от първите, които въвеждат PAYT, още през 1997, е град Остин, щата Тексас. Гражданите получават избор между контейнери за боклук с 3 вида големина – 120 кг, 240 кг и 360 кг – колкото по-голям контейнер си поръчаш, толкова повече плащаш. Отделно се закупуват стикери за боклука, който изхвърляш извън контейнерите – в торби. Цената е 4 долара за всяка торба. В резултат на въведената политика, тексасците са намалили почти наполовина произвеждания от тях боклук.

Системата PAYT с вариации e тествана и в отделни страни от ЕС на областно ниво  – Белгия, Холандия, Швеция, Италия, Франция и Австрия. Особено любопитен е белгийският пример от областта Фландрия. Там отпадъците се вдигат от специални сметосъбиращи камиони, снабдени с везни за мерене на контейнерите. Отделно всеки контейнер е изрично маркиран и може да бъде заключван.

Специален софтуеър замерва тежестта на кофите в пълно и в празно състояние и отчита абсолютното тегло на боклука. Когато количеството от съответния адрес надхвърли платеното чрез таксата смет, камионът отказва да поеме боклука и връща контейнера пълен обратно до бордюра, маркирайки с бележка, че трябва да бъде направено допълнително плащане.

Ако знаехме, че общината не би вдигала боклука, който сме разхвърляли хаотично около кофите и се налага блокът да плати допълнителна такса, дали бихме имали гледки като тези във Варна?

 

Автор: Т. Гогов

Няма коментари