90% нискорискови шофьори в България, а 2-ро място по жертви на пътя в ЕС

Българските шофьори оценяват себеси като нискорискови участници в движението. От друга страна обаче според интервюираните всички други на пътя са по-опасни от самите тях.

Как определяте шофьорите, които срещате най-често?

11% другите са крайно рискови

73% другите са по- рискови от мен

Как определяте самите себе си?

43% са крайно нерискови

89% по-скоро нерискови шофьори.

SDIndex резултати

За сметка на тези притеснителни резултати българските шофьори си дават висока оценка шофирането си. Повечето водачи имат самочувствието, че карат добре и поти винаги прехвърлят отговорността за рискова ситуация към останалите участници в движението. Това е знак, че рисковете на пътя не просто са подценени, а често не се и разпознават. Изследването обхваща водачите на леки и лекотоварни автомобили в България между 18 и 75 г. Анкетирани са 1000 водачи в 72 населени места в страната, с годишен пробег от над 2 000 км. SDIndex позволява изследването не само преднамерени или непреднамерени нарушения, но и пропуските и грешките, които шофьорите допускат заради липса на умения или разсеяност. В световен машаб резултатите, постигнати в други държави показват, че много често произшествията на пътя са причинени именно от такова рисково поведение.

Превишената скорост, неспазването на дистанция и попадането в задръствания са най-срещаните рискови ситуации по българските пътища, показват данните от изследването индекс за безопасно шофиране – SDIndex (Safe Drive Index). SDI обяви резултатите от първото по рода си проучване е базирано на изследователския инструмент DBQ (Driving Behavior Questionnaire). Той е разработен през 90-те години от екип психолози в Манчестърския университет под ръководството на известния изследовател на грешките в човешкото поведение проф. Джеймс Ризън. Този индекс е представително изследване на вижданията на шофьорите за собствените им реакции, умения и поведение.

България е на 2-ро място по брой жертви на пътя в ЕС

Средното равнище на смъртност при автомобилни злополуки в ЕС през миналата година  е 55 загинали на 1 милион жители, според данни на Евростат. В България и Румъния  цифрата е далеч по-стряскаща – по 95 убити в катастрофи на 1 милион души. В топ 5 на държавите с най-много жертви са Румъния, България, Латвия, Гърция и Полша.

Най- малко жертви на ПТП има в Швеция, Обединеното Кралство и Холандия.

 

Няма коментари