СИГНАЛ НА ПРИЦЕЛ: СТЕФАН ОТ ВАРНА, С ПРЪСТ В РАНАТА – ПАРКИРАНЕТО!

СТЕФАН ОТ ВАРНА, С ПРЪСТ В РАНАТА  – ПАРКИРАНЕТО!

Как е у нас и как го правят по света?

Днес сигналът на прицел идва от морската столица. Потребителят на Civi Стефан Великов сигнализира за ситуация с паркирането в центъра на Варна. Ето какво пише той:

„Пиша по повод „синя зона“. За ул. „Балик“, която е затворена и на която има 7 кооперации и една къща (общо над 50 апартамента), са определени само 4 места за паркиране. На съседните улици, около ул. „Балик“, има не повече от 20 паркоместа. Етажността на част от кооперациите в района не отговаря на изискванията за височина и паркоместа, но община Варна им е раздавала разрешителни за строеж, без да съблюдава за необходимата етажност и паркоместа и сега предстои всички живущи в района да страдаме от некомпетентността и корупцията в общината, която нагала синя зона, без да осигури необходимите места.“

 Въпреки, че според вътрешните правила на Civi, заявката на Стефан Великов касае по-глобално общинско решение, свързано със зоните на града и не може да бъде оформено като индивидуален сигнал през платформата, информацията повдига една важна и наболяла тема – паркирането.

България – страна на колите-втора ръка

И тук монетата има 2 страни и за едната обикновено не обичаме да мислим. На нея пише “България – страна на колите-втора ръка.“

Според статистика на КАТ, към 1 януари, 2017 година броят на регистрираните леки коли у нас е над 4 031 841 броя. От тях над 85% са на възраст над 10 години, а почти половината от тях (43 %) са над 20-годишни. Само 14% от автомобилите са на възраст под 10 години, а колите на възраст до 5 години са едва 4,4%. През 2016 г. у нас са внесени общо 266 458 коли настаро.

Докато българинът продължава да изкупува старото желязо на четири колела от Западна Европа, нормално е улиците ни да преливат от коли. Това, което за западняците е решение, за нас се превръща в проблем. И въпреки това, изход от ситуацията с паркирането трябва да се търси.

В това отношение е добре да видим каква е световната практика.

Решения на проблема с паркирането по света

Масова тенденция е да се търси преодоляване на наземното паркиране в централните градски части.

Най-агресивна политика имат градове като Цюрих и Париж.

Още през 1996 година, официалните власти в Цюрих предприемат политика на „търгуване“ на паркоместата – всяка нова сграда, която предвижда в плана си подземни паркоместа, води до изваждане на същия брой паркоместа от наземната инфраструктура.

В Париж, от 2003 година насам, са премахнати 15 000 улични паркоместа, за сметка на подземни такива.

Успоредно с тези мерки, редица градове провеждат политики и спрямо колите, които продължават да паркират по улиците.

Единият тип мерки са в категорията „съобразяване на замърсяването“. Пример за това е Мадрид. Там шофьорите въвеждат по електронен път номера на автомобила си, марката и модела и получават индивидуална цена за паркиране, на базата на емисиите, които точно този автомобил произвежда.

Вторият тип мерки са свързани със „съобразяване на дължината“.

Те се базират на проста логика – уличната площ, която заема един „Ролс-ройс“, не е равна на тази, която заема примерно един „Смарт“. Следователно, „Смарт“-ът трябва да плаща наполовина по-малка паркинг цена.

Третият тип политики са свързани с диверсификация на цените според човешкия фактор. В Маями Бийч са въведени 2 ценови категории за паркиране – цена за хора от квартала и цена за хора извън квартала и  за туристи – съответно 1.00 и 1.75 долара.

Четвъртият тип мерки за паркирането имат силно социална нотка. Те са свързани с инвестиране на приходите от паркинг в облагородяване  на градската среда, която ги генеррира. Така например, в град Вентура, Калифорния, общината е поставила паркометри в зони, където преди такива е нямало, но с изричната уговорка пред гражданите, че приходите ще отидат за плащане на заплати на улични патрули и безплатен публичен wi-fi.

Напоследък Civi получава доста сигнали от граждани, свързани с нововъведената „синя зоня“ в град Варна. Надяваме се, че освен мерки за облагане и рестрикции, местната власт ще помисли за въвеждане и на добрите практики, които тази статия посочва.

За да може Стефан от Варна не само да се ядосва на малкото паркоместа в квартала си, а и да са радва на светещи лампи, общинска охрана пред блока и на безплатен wi-fi, с който да пуска още сигнали на Civi.

 

Автор: Т. Гогов

Няма коментари